Prawie dwie i pół dekady temu w polskich salonach samochodowych królowały Matizy i Lanosy

Prawie dwie i pół dekady temu w polskich salonach samochodowych królowały Matizy i Lanosy
Prawie dwie i pół dekady temu w polskich salonach samochodowych królowały Matizy i Lanosy
Źródło: Raport Turbo
W 2000 roku Adam Małysz nie był jeszcze mistrzem, Gadu-Gadu dopiero powstawało, a w kinach pojawił się film "Chłopaki nie płaczą". Przez ten czas wiele się zmieniło, również rynek samochodowy w Polsce. Instytut Samar porównał samochodowe zakupy Polaków z roku 2000 do czasów dzisiejszych.

Przez 24 lata zmienił się nie tylko krajobraz polskich miast, ale także rynek motoryzacyjny w Polsce.

Według prognoz w tym roku zarejestrujemy 540 tys. aut. W 2000 r. to było o prawie 180 tys. samochodów mniej. W tym czasie znacznie wzrosła moc przeciętnie kupowanego auta z nieco ponad 70 koni do przeszło 160. Przez blisko ćwierć wieku podwoiła się także liczba marek, sprzedających nad Wisłą swoje samochody.

Rzeczywiście zmiana jest olbrzymia. Możliwe, że tego nie odczuwamy teraz tak bardzo, ponieważ te zmiany dokonywały się stopniowo
Dariusz Balcerzyk
Instytutu Samar

Ceny samochodów też wzrosły

24 lata temu przeciętne auto kosztowało 40 tys. zł, obecnie to ponad 180 tys. Z jednej strony może przyczynić się do tego udział marek premium, bo teraz niemal co czwarte wyjeżdżające z salonu auto ma na karoserii znaczek uchodzący za bardziej ekskluzywny. Jednak gdy to skonfrontujemy z inflacją, ale przede wszystkim z przeciętną pensją, to okazuje się, że auta faktycznie podrożały, ale nie aż tak bardzo, jak mogłoby się wydawać.

Można powiedzieć, że nie zbiednieliśmy, ale też nie staliśmy się bogatsi, ale jednak te dzisiejsze samochody są większe, lepiej wyposażone. Kupujemy jednak więcej samochodu w samochodzie i bardziej nowoczesnego samochodu.
Juliusz Szalek
dziennikarz motoryzacyjny

Zakupy firmowe sprawiają, że kupujemy więcej droższych, nowszych samochodów.

To właśnie firmy są obecnie głównym motorem napędowym naszego rynku. 24 lata temu zdecydowana większość klientów to były osoby prywatne, a teraz przedsiębiorstwa. Obecnie, gdy wchodzimy do salonu, ważna jest nie tyle ilość gotówki w kieszeni, co płynność finansowa, bo i sposobów na nabycie auta jest więcej.

Końcówka lat 90., początek lat 2000 to mieliśmy kredyty, ale leasingów tak popularnych nie mieliśmy. To teraz jest rozkwit leasingów, który dalej będzie też się rozwijał. To będzie tak wyglądało, jak na rynku amerykańskim, który jest najbardziej dojrzałym rynkiem finansowym, gdzie praktycznie samochodów za gotówkę już się nie kupuje, wszystko idzie w leasingu jako samochody nowe.
Błażej Podgórski
ekonomista, Akademia Leona Koźmińskiego

Należy też podkreślić, że w tym roku polska gospodarka przechodzi ożywienie. 2000 r. był natomiast rokiem kryzysowym. Rekord liczby sprzedanych aut padł w 1999 roku i do tej pory nie został pobity. Wówczas z polskich salonów wyjechało przeszło 600 tys. samochodów.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości