Nowy rekord: najdłuższy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce rusza 17 listopada

Droga A4 - zdjęcie ilustracyjne
A4 Ruda Śląska
Źródło: Marek Prusak/GDDKiA
Odcinkowy pomiar prędkości staje się najskuteczniejszym narzędziem w walce z piratami drogowymi. Sieć CANARD stale rośnie, a 17 listopada na autostradzie A4 pojawi się instalacja, która pobije dotychczasowego rekordzistę.

15 km pod kontrolą – nowy najdłuższy OPP

GDDKiA zapowedziało, że na odcinku A4 między węzłem Opole Zachód a MOP Prószków zostanie zamontowany system obejmujący aż 15 kilometrów trasy. To najdłuższy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce. Kolejny system planowany jest między Krapkowicami a MOP Góra Świętej Anny (13 km).

W dniu montażu — 17 listopada — kierowcy muszą liczyć się ze zwężeniami do jednego pasa oraz chwilowym wstrzymaniem ruchu w godzinach 21–22.

Dlaczego OPP rosną tak szybko?

Odcinkowy pomiar jest znacznie skuteczniejszy od klasycznych fotoradarów. Z ponad 71 działających odcinków pochodzi niemal połowa wszystkich tegorocznych wykroczeń związanych z prędkością. To efekt monitorowania całego przejazdu, a nie pojedynczego punktu. Na A4 między Kątami Wrocławskimi a Pietrzykowicami już działa nowy 7-kilometrowy odcinek kontrolny. Na limicie 110 km/h samochód osobowy nie powinien pokonać tego fragmentu szybciej niż w 3,5 minuty.

Czy można jechać szybciej? Tylko w granicach błędu

Kamery uwzględniają 10 km/h tolerancji. Mimo to średnie wykroczenia przekraczają 20 km/h, a ok. 2% kierowców przekracza limit ponad 50 km/h.

730 urządzeń do 2026 roku

W najbliższych latach sieć CANARD urośnie do niemal 730 urządzeń. Do 2026 roku planowane są: - 70 nowych fotoradarów, - 43 kolejne odcinkowe pomiary prędkości, - 15 instalacji rejestrujących przejazd na czerwonym świetle.

Nowe 43 OPP obejmą 400 km dróg — autostrad i ekspresówek — w każdym województwie. Najwięcej pojawi się na A4, A1 i S7.

Zobacz także: