Jeździcie z adaptacyjnym tempomatem? Według pewnego badania ryzykujecie. Holendrzy wyliczyli, że korzystanie z tego systemu może zwiększyć ryzyko kolizji o prawie dwa procent. Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach.
ADAS - czyli zaawansowane systemy wspomagające kierowcę
Część z nich jest już obowiązkowa w każdym sprzedawanym w Unii Europejskiej samochodzie. Wiążę się to z wyższą ceną, ale też przede wszystkim z większym bezpieczeństwem. Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Holendrów wynika, że to prawda w zdecydowanej większości przypadków. Zebrali oni dane dotyczące 28 systemów ADAS. Tylko jeden, zamiast zmniejszać, zwiększa ryzyko wypadków. To adaptacyjny tempomat.
Tu są przede wszystkim dwa powody. Jeden powód to jest właściwe zrozumienie przez uczestnika ruchu drogowego, przez kierowcę, jak ten system działa, kiedy może mieć problemy. Druga rzecz to jest pozorne poczucie bezpieczeństwa, czyli utrata czujności, którą kierowca powinien mieć zawsze, niezależnie od tego, czy stosuje systemy wspomagające, czy nie.Prof. Marcin Ślęzakdyrektor Instytutu Transportu Samochodowego
Adaptacyjny tempomat nie jest zupełną nowością
Systemy romansujące z ideą adaptacyjnego tempomatu są dostępne od 1995 roku, gdy Mitsubishi wprowadziło lidar w modelu Diamante. Europejczycy i Amerykanie poznali tę technologię za sprawą Mercedesa klasy S W220.
Testowałem systemy adaptacyjnych tempomatów i systemy utrzymania pasa i wszystkie. I one naprawdę w niektórych samochodach działają lepiej, w innych samochodach po prostu działają gorzej. To wynika z bardzo wielu rzeczy. Z oprogramowania samochodu, ale też pewnie z warunków drogowych.Norbert Caładziennikarz motoryzacyjny
Jednym z problemów jest to, że nie wszystkie systemy adaptacyjnego tempomatu są w stanie zatrzymać samochód w razie konieczności. Poza tym żaden system i żaden samochód nie porusza się w próżni, potrzebne są też inne zmiany, na przykład prawne.
Taki aktywny tempomat zdecydowanie może zwiększyć ryzyko kolizji z jednego prostego powodu, że jakiś czas temu Unia Europejska wymyśliła, że wszystkich nas obowiązują automatyczne systemy nadzorowania limitów prędkości. Problem jest jeden. Nikt nie poinformował o tym samych samochodów, w jaki sposób one mają tych limitów pilnować.Maciej Pertyńskidziennikarz motoryzacyjny
Jeśli chodzi o najskuteczniejsze, według Holendrów systemy, to są nimi system ostrzegania przed kolizją z przodu, system autonomicznego awaryjnego hamowania i system monitorowania zmęczenia kierowcy.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Codziennie zatrzymywanych jest ponad 250 pijanych kierowców
- Coraz mniej mandatów w Polsce. Czy Polacy jeżdżą bezpieczniej?
- „Bezpieczni 60 plus” - akcja dla seniorów
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo