Mercedes-Benz sprzedaje salony w Niemczech. Chodzi o nawet 80 placówek 

Mercedes-Benz GLC Coupe
Mercedes-Benz GLC Coupe
Źródło: netcarshow
Mercedes-Benz rozpoczął proces wycofywania się z bezpośredniego prowadzenia salonów sprzedaży na rodzimym rynku. Koncern planuje sprzedaż około 80 własnych placówek dealerskich w Niemczech, obejmujących łącznie 20 regionalnych oddziałów. To element szerszej strategii transformacji modelu sprzedaży i redukcji kosztów operacyjnych. 

Mercedes sprzedaje salony

Jak poinformował Reuters, Mercedes rozważa zbycie wszystkich posiadanych oddziałów sprzedaży detalicznej w Niemczech. Łącznie chodzi o około 80 lokalizacji, w których zatrudnionych jest 8000 osób. Producent deklaruje, że nie planuje zamknięcia salonów, a każdy przypadek ma być rozpatrywany indywidualnie. Koncern prowadzi rozmowy z potencjalnymi inwestorami, którzy w razie przejęcia mają kontynuować działalność zgodnie ze standardami marki, w tym z zachowaniem wymogów dotyczących digitalizacji i jakości obsługi.

Pierwszy salon już w rękach nowego właściciela

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez MarketScreener, pierwsza transakcja została już sfinalizowana. Salon Mercedesa w Neu-Ulm trafił w ręce grupy Sterne Gruppe, która przejęła również 200-osobowy zespół pracowników. Mercedes zaznacza, że żadne zmiany nie dotyczą zakładów produkcyjnych – przekształcenia obejmują wyłącznie sieć sprzedaży detalicznej.

To efekt zmiany strategii

Planowane zmiany wpisują się w strategię przejścia na tzw. model agencyjny, który Mercedes wprowadza w całej Europie. W nowym systemie dealer nie kupuje już aut od producenta, lecz działa jako agent sprzedający pojazdy bezpośrednio w imieniu marki. Pozwala to koncernowi zachować większą kontrolę nad cenami i uprościć doświadczenie zakupowe klienta – również w internecie. Mercedes deklaruje, że do 2025 roku 25% sprzedaży w Europie będzie odbywać się online, a większość krajów przejdzie na nowy model agencyjny.

Pracownicy niepewni przyszłości

Proces restrukturyzacji sieci dealerskiej nie pozostaje bez echa wśród pracowników. Choć obowiązująca do 2029 roku umowa chroni miejsca pracy, związki zawodowe wyrażają obawy o potencjalne cięcia etatów w wyniku przejęć przez zewnętrznych inwestorów. Jak donosi Interia, zmiany mogą wiązać się z ryzykiem pogorszenia warunków zatrudnienia oraz utraty stabilności przez część pracowników Interia Motoryzacja.

Mercedes-Benz nie jest pierwszą marką, która decyduje się na wycofanie z bezpośredniego prowadzenia salonów. Podobne działania podejmowały wcześniej m.in. Stellantis i Ford, przekształcając model sprzedaży w kierunku agencji i kanałów cyfrowych. Trend ten wpisuje się w globalną transformację branży motoryzacyjnej – zarówno na poziomie technologicznym, jak i organizacyjnym.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości