Forum inwestycyjne GDDKiA: przyszłość branży budowlanej

Odcinek drogi S7 - zdjęcie ilustracyjne
S7
Źródło: GDDKiA
Branża budowlana i przedstawiciele GDDKiA spotkali się 27 października, by omówić wyzwania, postulaty i plany dotyczące rozwoju sieci drogowej w Polsce. Wydarzenie stało się także oficjalnym początkiem działalności Forum inwestycyjnego GDDKiA - nowej platformy współpracy między inwestorem, projektantami i wykonawcami.

Wspólny głos branży – start Forum inwestycyjnego

Spotkanie przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z organizacjami branżowymi oraz firmami wykonawczymi miało charakter roboczy, ale i symboliczny. To właśnie podczas niego oficjalnie zainaugurowano działalność Forum inwestycyjnego GDDKiA - inicjatywy, która ma usprawnić komunikację pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu inwestycyjnego.

W skład prezydium Forum weszli: Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (przedstawicielka branży), Katarzyna Kościesza, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury, oraz Tomasz Kwieciński, radca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Realizacja postulatów i ochrona rynku

Podczas spotkania GDDKiA przedstawiła postępy w realizacji postulatów zgłaszanych przez branżę w ostatnich miesiącach. Jednym z kluczowych tematów była implementacja wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 22 października 2024 r., który ogranicza udział w przetargach publicznych firm spoza Unii Europejskiej.

Już ogłoszono 10 postępowań przetargowych zgodnych z tym wyrokiem, obejmujących m.in. budowę i rozbudowę autostrady A2, obwodnic Sidziny, Pisza, Zwolenia oraz węzła Dobrzyniewo Północ na drodze ekspresowej S19. Łączna długość inwestycji przekracza 140 km, a ich szacunkowa wartość to ponad 3,4 mld zł.

Przetargi 2025: 387 km nowych inwestycji

W najbliższych miesiącach GDDKiA planuje ogłoszenie 19 przetargów o łącznej długości blisko 250 km, m.in. na odcinki:

- S17 w woj. lubelskim (21 km),

- S10 w woj. kujawsko-pomorskim (40 km),

- S19 w woj. mazowieckim (32 km),

- S12 w woj. mazowieckim (14 km)

oraz cztery odcinki S11 między Szczecinkiem a Poznaniem (78 km).

Dodatkowo zaplanowano przetargi na osiem obwodnic, w tym Międzyborza, Milicza, Sztumu i Kalisza. Łącznie w 2025 roku GDDKiA ogłosi postępowania na ponad 387 km nowych dróg o wartości przekraczającej 13 mld zł.

Kolejne lata: ambitne plany i rekordowe tempo

W 2026 roku planowane są przetargi na inwestycje o długości ok. 300 km i wartości 12 mld zł, w tym m.in. na odcinki dróg ekspresowych S11, S19 oraz obwodnice Starachowic, Człuchowa i Krotoszyna.

Rok 2027 zapowiada się jeszcze intensywniej - GDDKiA przewiduje przetargi o łącznej długości nawet 480 km, obejmujące m.in. S5, S12 oraz obwodnice Zamościa i Nowej Dęby.

2025 zakończy się z rekordem kilometrów

Jeszcze w tym roku kierowcy pojadą nowymi odcinkami o długości ponad 250 km, w tym fragmentami A2 Siedlce – Biała Podlaska, S6 Sianów – Słupsk, S7 Gdańsk Południe – Żukowo oraz S19 Haćki – Boćki.

Wraz z już oddanymi trasami w 2025 roku sieć dróg krajowych i ekspresowych powiększy się o ponad 400 km.

Zobacz także: