Fiat odwraca bieg historii motoryzacji i robi coś, czego dotąd nie zrobił nikt – z modelu stworzonego jako samochód elektryczny tworzy wersję z silnikiem spalinowym. Nowa 500 Hybrid powstaje na bazie 500e i ma być ratunkiem dla marki w dobie spadającej sprzedaży elektryków.
Powrót do korzeni czy krok wstecz?
Fiat 500, znany z elektrycznego napędu, doczekał się wersji hybrydowej. To pierwszy przypadek, gdy samochód zaprojektowany jako elektryczny otrzymuje silnik spalinowy. Nowa wersja powstaje w zakładach Mirafiori w Turynie, gdzie wcześniej produkowano model 500e. Produkcja ma ruszyć pełną parą w listopadzie 2025 roku, z planowaną roczną produkcją przekraczającą 100 000 egzemplarzy.
Dlaczego Fiat zmienia zdanie?
Decyzja o wprowadzeniu hybrydowej wersji modelu 500 wynika z potrzeby dostosowania się do realiów rynkowych. Elektryczny 500e, mimo początkowego entuzjazmu, nie spełnił oczekiwań sprzedażowych. W 2022 roku wyprodukowano 77 500 egzemplarzy, jednak w 2024 roku liczba ta spadła do 18 500 sztuk. Spadek popytu na elektryczne pojazdy skłonił Fiata do ponownego rozważenia strategii napędowej.
Techniczne szczegóły? Na razie niewiele
Nowa hybrydowa wersja Fiata 500 będzie oparta na platformie modelu 500e, z modyfikacjami umożliwiającymi montaż silnika spalinowego. Zmiany obejmują między innymi przeprojektowany grill w celu poprawy chłodzenia. Szczegóły dotyczące układu napędowego nie zostały jeszcze ujawnione, jednak oczekuje się, że będzie to układ mild-hybrid, łączący niewielki silnik benzynowy z jednostką elektryczną.
Strategia na trudne czasy
Fiat planuje rozpoczęcie pełnej produkcji hybrydowego modelu 500 w listopadzie 2025 roku. Decyzja ta ma na celu zwiększenie konkurencyjności marki w segmencie miejskich samochodów, odpowiadając na zmieniające się preferencje konsumentów i realia rynkowe. Trudno nie zauważyć jednak ironii w tym, że samochód stworzony jako nowoczesny, zeroemisyjny symbol przyszłości – dziś wraca do świata paliwa i spalin.
Fiat 500 – historia kultowego modelu
Fiat 500 zadebiutował w 1957 roku jako "Nuova 500", stając się symbolem włoskiej motoryzacji. Do 1975 roku wyprodukowano ponad 3,89 miliona egzemplarzy. W 2007 roku model powrócił w nowoczesnej odsłonie, a do marca 2021 roku z fabryki w Tychach wyjechało 2,5 miliona sztuk. Elektryczna wersja 500e została wprowadzona w 2020 roku, jednak jej sprzedaż nie spełniła oczekiwań.
Zobacz także:
- Import samochodów z USA – czy nowe cła go przystopują?
- Za dużo biurokracji, a za mało autonomii? Zastrzeżenia do projektu ustawy o testowaniu samochodów autonomicznych
- Samochody autonomiczne na polskich drogach - kiedy będzie to możliwe?
Autor: MM
Źródło zdjęcia głównego: Chris Collard