Budowa dolnośląskiego odcinka ekspresówki S8 odsłania historię. Sensacyjne odkrycia archeologiczne pod Wrocławiem

Badania archeologiczne na budowie dolnośląskiego odcinka S8
Badania archeologiczne
Źródło: GDDKiA
Dolnośląski odcinek drogi ekspresowej S8 między Kobierzycami a Jordanowem Śląskim kryje niezwykłe tajemnice przeszłości. Archeolodzy badający teren natrafili na ślady osadnictwa sprzed tysięcy lat, miejsca pochówków oraz pamiątki związane z II wojną światową.

S8 a archeologia – wykopaliska na trasie inwestycji

Na trasie przyszłej ekspresówki archeolodzy otrzymali do zbadania aż 22 stanowiska o łącznej powierzchni około 72 hektarów. Dotychczasowe prace pokazują, że w tym rejonie ludzie osiedlali się już od epoki kamienia, a kolejne ślady prowadzą przez neolit, epokę brązu i żelaza, aż po średniowiecze i czasy nowożytne. Eksperci odkryli zarówno fragmenty dawnych osad, jak i cmentarzyska. Część stanowisk ma charakter wielokulturowy, co oznacza, że były zamieszkane przez różne społeczności w długich okresach historii. Podczas badań pojawiły się też artefakty związane z działaniami wojennymi z okresu II wojny światowej.

Badania nie opóźnią budowy S8

Odkrycia archeologiczne nie zatrzymują jednak inwestycji. Roboty budowlane na odcinku Kobierzyce – Jordanów Śląski przebiegają zgodnie z harmonogramem. Wkrótce kolejne ekipy archeologów rozpoczną prace między Jordanowem a Łagiewnikami oraz w rejonie Ząbkowic Śląskich i Barda. Łącznie na nowych fragmentach ekspresówki do przebadania jest 37 stanowisk o powierzchni ponad 40 hektarów. Po etapie terenowym wszystkie znaleziska trafią do opracowania naukowego. Tam zostaną wykonane specjalistyczne analizy – m.in. archeobotaniczne, antropologiczne czy archeozoologiczne. Dzięki nim można będzie odtworzyć dietę dawnych mieszkańców, warunki ich życia, a nawet przeciętny wzrost i wiek zmarłych.

Inwestycja drogowa w liczbach

Budowa drogi S8 z Wrocławia w kierunku Kłodzka została podzielona na siedem odcinków. Pięć z nich, o łącznej długości ok. 55 km, jest już w realizacji w systemie „Projektuj i buduj”. Trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu oraz pasami awaryjnymi.

Budowa S8 to nie tylko ogromne przedsięwzięcie inżynieryjne, ale i szansa na poznanie przeszłości regionu. Każdy kilometr inwestycji odkrywa kolejne ślady dawnych kultur, a badania archeologów pozwalają pogłębić wiedzę o życiu na Dolnym Śląsku sprzed setek i tysięcy lat.

Czytaj także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości