Pierwszy hybrydowy Aston Martin typu plug-in
Valhalla to wyjątkowe połączenie 4-litrowego silnika V8 z podwójnym turbodoładowaniem oraz trzech silników elektrycznych. Łączna moc układu wynosi 1064 KM, a moment obrotowy osiąga 1100 Nm. Silnik benzynowy generuje 817 KM, napędzając wyłącznie tylną oś. Dodatkowe trzy silniki elektryczne – dwa przy przednich kołach i jeden w zintegrowanej przekładni – zapewniają napęd na cztery koła i lepszą efektywność paliwową.
Zastosowana bateria o pojemności 6,0 kWh umożliwia krótki zasięg w trybie elektrycznym (ok. 14 km) oraz szybkie ładowanie w trakcie hamowania. W trybie czysto elektrycznym Valhalla osiąga prędkość do 130 km/h.
Zaawansowana aerodynamika i konstrukcja rodem z wyścigów
Valhalla imponuje zaawansowaną aerodynamiką, generującą docisk o wartości 600 kg przy prędkościach od 240 do 350 km/h. Aktywne elementy aerodynamiczne, w tym tylny spoiler unoszony na hydraulicznych ramionach oraz przedni dyfuzor, dostosowują się automatycznie do warunków jazdy. Tryb wyścigowy aktywuje maksymalny docisk, a funkcja DRS (Drag Reduction System) zmniejsza opór podczas przyspieszania.
Podwozie pojazdu wykonano z włókna węglowego, co zapewnia lekkość i sztywność konstrukcji. Sucha masa wynosi 1655 kg. Z przodu zastosowano zawieszenie typu pushrod inspirowane Formułą 1, a z tyłu – wielowahaczowe, z adaptacyjnymi amortyzatorami Bilstein.
Osiągi i zaawansowane technologie
Valhalla rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 2,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 350 km/h. Nowa 8-biegowa przekładnia zintegrowana z tylnym silnikiem elektrycznym umożliwia płynną zmianę biegów i redukcję opóźnienia turbodoładowania. Co ciekawe, pojazd nie posiada biegu wstecznego – tę funkcję przejmują przednie silniki elektryczne.
Hamulce karbonowo-ceramiczne Brembo o średnicach 410 mm z przodu i 390 mm z tyłu zapewniają doskonałą skuteczność. System hamulcowy wspiera odzyskiwanie energii, zasilając baterię podczas zwalniania.
Design i wnętrze
Z zewnątrz Valhalla łączy elegancję z agresywnym wyglądem inspirowanym samochodami wyścigowymi. Opcjonalnie karoserię z włókna węglowego można pozostawić w odsłoniętej formie, co podkreśla jej zaawansowaną technologię.
We wnętrzu dominuje minimalizm i materiały najwyższej jakości, takie jak włókno węglowe. Sportowe fotele, kierownica w kształcie juka i cyfrowe zegary zmieniające układ w trybie wyścigowym podkreślają motorsportowy charakter pojazdu. Centralny ekran dotykowy wyświetla informacje o przepływie energii i działaniu systemów regeneracyjnych.
Limitowana edycja i dostępność
Produkcja Valhalli została ograniczona do 999 egzemplarzy, a dostawy rozpoczną się w drugiej połowie 2025 roku – z dwuletnim opóźnieniem względem pierwotnego planu. Cena ma wynosić około 1 miliona dolarów.
Zobacz także:
- Najdroższa wersja Land Rovera Defendera. Ile kosztuje?
- Jaecoo – dla ułatwienia „dźejku”!
- Omoda 5 – kompaktowy SUV, który może namieszać na rynku