Naprawa hybrydy - koszty, o których warto wiedzieć

Naprawa hybrydy - czyli kosztowna niespodzianka
Naprawa hybrydy - czyli kosztowna niespodzianka
Źródło: Raport Turbo

Miękkie hybrydy szturmem zdobywają rynek, oferując oszczędność paliwa i ekologiczne rozwiązania. Jednak są na tyle nowością, że niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z potencjalnych kosztów ich napraw. Kluczowa różnica to dodatkowa bateria i znacznie droższy alternator.

Producenci kuszą nas wieloma formami wspomagaczy

Mają one upłynnić jazdę i zmniejszyć spalanie. Jednym z takich systemów jest tak zwana miękka hybryda oznaczana jako MHEV. - Miękka hybryda ma na celu zmniejszenie emisji, ograniczenie zużycia paliwa, bo to są dwa parametry ze sobą związane. W związku z tym każdy z producentów stara się coraz więcej tego typu napędów umieszczać w ofercie – tłumaczy Wojciech Drzewiecki z instytutu Samar.

Miękkie hybrydy to drugie najlepiej sprzedające się źródło napędu

Samochody te są nieco droższe w produkcji, dlatego że są bardziej skomplikowane. Działają między innymi na napięciu 48 V. Samochód ma dodatkową baterię, skomplikowany alternator, ale nie ma rozrusznika. Alternator pełni tu obie funkcje. Do tego dochodzi przetwornica, bo miękkie hybrydy nadal mają standardowe 12 V baterie do zasilania ogrzewania czy oświetlenia. Koszt wymiany tych 3 elementów 48 woltowego systemu to prawie 23 tysiące złotych. - Alternator zwykły kosztował na przykład 800 złotych. Ten kosztuje 8 tysięcy. Dzieje się tak dlatego, że dołożyli do tego sterownik. Nie spotkałem jeszcze w swojej karierze, żeby ta część się kiedykolwiek popsuła. Psuje się tylko ta część – mówi Bartłomiej Wnuk z warsztatu „HybrydyElektryki”.

Podstawą przy obsłudze tego typu systemów jest przeszkolenie

Szkolenie pozwala uniknąć kosztownych i bardzo prostych do popełnienia błędów. To w serwisie zapłacimy za płynne ruszanie i dodatkową moc z baterii. - Nie wszyscy myślą o poziomie komplikacji i serwisu, który będzie w przyszłości. – mówi Wojciech Drzewiecki z instytutu Samar.

Na razie to świeża technologia

Pamiętajmy, że średni wiek auta używanego w Polsce to 12 lat. A według ludzi pracujących z bateriami do miękkich hybryd, ich żywotność wynosi około 8-10 lat. Koszt ich wymiany w zależności od marki waha się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. ale to już nie problem pierwszych, a zwykle drugich bądź trzecich właścicieli.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać? 

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości