Zawsze lepiej mieć więcej mocy pod nogą - wtedy można robić z autem takie rzeczy, na jakie zwykły silnik nam nie pozwoli. Oczywiście, kiedy mowa o profesjonalistach, bo w przypadku zwykłych kierowców potwierdza się teoria, że więcej mocy to zwykle więcej kłopotów.
Historia samochodu tym gorsza im mocniejszy silnik
- Duża moc, duże przyspieszenie to dla wielu zbyt dużo. Kierowcy nie są w stanie zapanować nad autem i to prowadzi oczywiście do wypadków - powiedział w "Raporcie Turbo" Wojciech Drzewiecki, Samar.
Są na to dowody w postaci statystyk. Zespół analityków CarVertical przyjrzał się tysiącom aut zarejestrowanych w ich bazie. Wynika z nich jasno, że im większa moc samochodu, tym większy procent udziału w kolizjach. - Mamy pełen wykres. Obejmuje auta do 100 kilowatów, od 100 do 200, od 200 do 300, od 300 do 400 i powyżej 400 kilowatów - potwierdził to w rozmowie Matas Buzelis z Carvertical.
We wspomnianej bazie największy odsetek aut z przygodami stanowią najmocniejsze modele BMW. W segmencie powyżej 400 kilowatów - czyli ponad pięciuset czterdziestu koni - tylko co trzecia bawarka z bazy nie miała przygody. Trudno jest jednoznacznie wytłumaczyć, z czego to wynika. Czasami chcemy to łączyć z nawykami kierowców albo nabywców mocniejszych samochodów. Być może ludzie kupujący te auta po prostu częściej sprawdzają ich powypadkową historię.
Moc silnika a umiejętności kierowcy
Te dane mówią o czymś więcej niż tylko o większym lub mniejszym ryzyku przy kupnie mocnego auta z drugiej ręki. Pokazują, że wielu kierowców nie jest przygotowanych na spełnianie marzeń o mocnym aucie. - Im mamy mocniejsze auto, tym wymaga to od nas większej umiejętności, większej koncentracji, bardziej świadomego użytkowania tego auta - powiedział Adam Bernard odpowiedzialny za szkolenia z bezpiecznej jazdy na Torze Modlin.
- Myślę, że nie sama moc jest naszym problemem, tylko poziom naszego wyszkolenia. Decydując się na tego typu auto, być może warto skorzystać z rozwiązań na rynku, czyli szkoleń, które pokażą nam, jak auto się zachowuje, w jakich warunkach i o ile ta moc może zwiększyć lub zmniejszyć nasze bezpieczeństwo na drodze - wytłumaczył Wojciech Drzewiecki, Samar.
W najbliższych latach możemy się mierzyć z problemem dużej i szybko dostępnej mocy aut elektrycznych. Jedynym producentem aut czysto elektrycznych w bazie CarVertical jest Tesla. Tu dane mówią, że 62% najmocniejszych Tesli uczestniczyło w kolizjach.
"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?
Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.
Zobacz także:
- Gadżet 4.0. Czyste powietrze, dobry dźwięk i zabawa na śniegu
- Duda kontra Szafrański. Początek amerykańskiej przygody!
- Jeździć, obserwować. Folia na Ferrari, zabezpieczenie BMW i problem z AdBlue w Mercedesie
Autor: KJ
Źródło zdjęcia głównego: Raport Turbo