Klatki bezpieczeństwa nie dla rajdowych amatorów?

Klatki bezpieczeństwa – nie dla rajdowych amatorów
Klatki bezpieczeństwa – nie dla rajdowych amatorów
Źródło: Raport Turbo

Nowe przepisy dotyczące przeglądów i rejestracji samochodów sportowych budzą zamieszanie i kontrowersje. Miłośnicy motorsportu, zawodnicy oraz właściciele zmodyfikowanych aut są zdezorientowani – regulacje są niejasne i mogą utrudnić starty w rajdach. O ich obawach rozmawiał Łukasz Byśkiniewicz.

Fiat Seicento bardzo popularny w polskim motorsporcie

Znaleźliśmy egzemplarz, który ma klatkę bezpieczeństwa, kubełkowe fotele, 6-punktowe pasy i sportową kierownicę. Samochód przygotowany jest do sportu samochodowego. Niestety tym samochodem nie będzie można wystartować w KJS-ach. To efekt nowych przepisów, które opublikował Polski Związek Motorowy. Można z nich wyczytać, że zawodnik do popularnych zawodów Konkursowej Jazdy Samochodem zgłosić się można wyłącznie samochodem seryjnym bez przeróbek.

15-letni Stanisław marzy o karierze kierowcy rajdowego

Trenuje na torze, gdzie nie jest wymagane prawo jazdy. Tor to też większe bezpieczeństwo, dlatego jego tata pozwolił mu na jazdę bez klatki. Jeździłem Subaru Imprezą 300 z klatką, czułem się dzięki temu bezpieczniej – mówi nam Stanisław. Tata Stanisława wie jakie ryzyko niesie ściganie się poza torem pomiędzy drzewami i słupami. Chciałby, żeby jego syn mógł ścigać się samochodem z klatką bezpieczeństwa. - Dla mnie to jest porażka. Wystarczy 30 km/h wjechać źle w zakręt i dachować, to wtedy ta klatka chroni. Jak jej nie ma, ryzyko, że mojemu dziecku coś się stanie, jest większe. – mówi tata Stanisława, Piotr Fukowski.

Co z osobami, które mają samochody przerobione do uprawiania sportu?

W praktyce amator możne to auto zezłomować – mówi Jarosław Frydrych, uczestnik zawodów na torze w Słomczynie. - Są to modyfikacje trudno odwracalne, bo takie samochody już nie wyjadą na ulice. Na amatorskie zawody to tylko dojazd na lawecie, więc ta pula imprez się ogranicza – mówi Jarosław.

Zawodnicy przyznają, że jazda zwykłym seryjnym autem to nie to samo

Nowe przepisy miały wejść w życie jeszcze w tym roku. Jednak widząc, jaki zrobił się bałagan, Polski Związek Motorowy ogłosił, że w obecnym sezonie 2025 na imprezach amatorskich obowiązywać będą jeszcze stare przepisy. Nowe mają obowiązywać od 2026 roku.

"Raport Turbo" - gdzie i kiedy oglądać?

Oglądaj "Raport Turbo" od poniedziałku do piątku o 18:00 i 22:00 na kanale TVN Turbo. W programie zawsze najnowsze doniesienia ze świata motoryzacji i techniki. Codziennie nowa dawka informacji o premierach, rajdach i wyścigach i najważniejszych wydarzeniach.

podziel się:

Pozostałe wiadomości