Która z baterii stosowanych w autach elektrycznych wypada lepiej: Tesla 4680 czy BYD Blade? Choć obie mają swoje mocne strony, to dane zawarte w najnowszym raporcie zespołu naukowców z Katedry Inżynierii Produkcji Komponentów E-Mobilności RWTH w Aachen rzucają nowe światło na technologiczne i użytkowe różnice między nimi.
Podobieństwa: dwa różne podejścia do tego samego celu
Zarówno Tesla, jak i BYD, dążą do stworzenia jak najbardziej wydajnych, trwałych i bezpiecznych baterii do samochodów elektrycznych. Obie marki produkują własne ogniwa i kładą nacisk na innowacyjność. Tesla rozwija cylindryczne ogniwa typu 4680, oparte na chemii NCM811 (nikiel-kobalt-mangan), podczas gdy BYD wykorzystuje pryzmatyczne ogniwa LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) w formie tzw. „Blade Battery”.
Różnice chemiczne i technologiczne
Według eksperckiego raportu, różnice pomiędzy tymi technologiami są znaczne. Tesla 4680 oferuje wyższą gęstość energii – około 241 Wh/kg w porównaniu do 160 Wh/kg w ogniwach BYD Blade. Przekłada się to na lepsze osiągi i zasięg, ale również na wyższe koszty produkcji. Z kolei ogniwa BYD wyróżniają się większym bezpieczeństwem i dłuższą żywotnością – idealne do aut użytkowych i flotowych.
Koszty i opłacalność
LFP BYD są tańsze – produkcja jednego kWh kosztuje średnio o 10 euro mniej niż w przypadku ogniw Tesli. Dodatkowo, ich prostsza budowa i niższa podatność na przegrzewanie się sprawiają, że koszty eksploatacji mogą być niższe. Tesla, mimo wyższej ceny, celuje jednak w segment premium i stawia na maksymalne osiągi.
Która bateria wypada lepiej?
Jeśli priorytetem jest zasięg i wydajność – technologia Tesli będzie korzystniejszym wyborem. Jeśli jednak liczy się bezpieczeństwo, trwałość i koszt – BYD z ogniwami Blade może okazać się lepszą opcją. Z raportu wynika, że oba podejścia będą równolegle rozwijane, a wybór będzie zależał od konkretnych zastosowań i segmentów rynku.
- Ciężarówką przez Indie. Coraz bliżej Bengaluru
- Nic do zgłoszenia. Papierosy w chusteczkach, podatek za telefon i tytoń pod ubraniem
- "Wojny samochodowe". Mercedes-Benz C270 kontra Ford Fusion
Źródło: RWTH Aachen