Autostrada A2 znów drożeje. Ile zapłacimy po wrześniowej podwyżce?

Autor:
dp
Źródło:
auto-swiat.pl
Fragment autostrady A2

11 września wejdzie w życie kolejna podwyżka opłat za przejazd koncesyjnymi odcinkami autostrady A2. To jedna z najdroższych tras w Polsce, a koszty rosną systematycznie. Sprawdzamy, ile wyniesie nowa stawka i dlaczego państwo nie może jej zablokować.

Podwyżki na A2 – jak zmieniały się ceny?

Autostrada A2 na odcinku Konin–Świecko to trasa koncesyjna, gdzie kierowcy regularnie mierzą się ze wzrostem opłat. Już 11 września ceny znów pójdą w górę. Choć nie podano jeszcze nowych stawek, spodziewany jest wzrost o 1–2 zł za każdy odcinek. Dla porównania: w 2020 roku przejazd jednym z trzech płatnych odcinków (Modła–Nowy Tomyśl) kosztował 20 zł. Łącznie za całą trasę kierowcy płacili wtedy 60 zł. Dziś jest to 108 zł, a po wrześniowej korekcie będzie jeszcze drożej.

Pełen przejazd płatnym odcinkiem A2 z Konina do Świecka kosztuje obecnie 126 zł w jedną stronę – 252 zł w obie. I to bez kosztów paliwa.

Dlaczego koncesjonariusz może podnosić ceny?

Podwyżki wynikają z zapisów umowy koncesyjnej podpisanej w 1997 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie ma realnych narzędzi, aby je zablokować, jeśli są zgodne z postanowieniami kontraktu.

GDDKiA przyznaje, że nie aprobuje tak częstych korekt i ostrzega, że kolejne podwyżki mogą zniechęcać kierowców do korzystania z autostrady, przerzucając ruch na drogi alternatywne, co wpływa na bezpieczeństwo.

Czy opłaca się jechać autostradą? Porównanie kosztów

Przejazd A2 z Konina do Świecka i z powrotem kosztuje więcej niż roczna winieta autostradowa w Szwajcarii (40 CHF, ok. 182 zł). Różnica jest uderzająca – polska autostrada wciąż pozostaje jedną z najdroższych tras w Europie w przeliczeniu na dystans.

Państwowe autostrady za darmo dla aut osobowych

Na tle płatnych odcinków koncesyjnych korzystniej wypadają państwowe autostrady. Od 2023 roku kierowcy pojazdów do 3,5 tony nie płacą na odcinkach zarządzanych przez państwo. Wcześniej obowiązywał system e-Toll, który okazał się problematyczny – skomplikowane procedury zakupu biletów i aplikacje śledzące zniechęcały użytkowników. Ostatecznie zdecydowano się na likwidację opłat dla samochodów osobowych.

Czytaj także:

Autor:dp

Źródło: auto-swiat.pl

Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA

Pozostałe wiadomości