Jak i co sprawdzano?
Próbki pobierano w całym łańcuchu obrotu – od producentów po stacje – a kontrola obejmowała m.in. benzyny 95/98, olej napędowy, biopaliwa i LPG. Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło diesla (m.in. temperatura zapłonu, stabilność oksydacyjna, siarka, zanieczyszczenia). W wielu miejscach wykonano też badania powtórne.
Gdzie wykryto nieprawidłowości – pełna lista
- ON – Trytoma, ul. Batorego 81, Zielona Góra (lubuskie)
- ON – Circle K, ul. Sportowa 3, Gorlice (małopolskie)
- ON – Tank-Gaz, ul. Pułtuska 18, Zatory (mazowieckie)
- ON – TANK-OL, ul. Brzeska 102F, Siedlce (mazowieckie)
- ON – Gopal, ul. Przemysłowa 3, Korczew (mazowieckie)
- ON – AUTO-GAZ, ul. Bohaterów 1920-go Roku 1, Borkowo (mazowieckie)
- ON – Malinowscy/Langowska s.c., Świątki 38 (warmińsko-mazurskie)
- ON – Nobilat, ul. Jasna 25A, Kołobrzeg (zachodniopomorskie)
- PB95 – KOM-ROL, Kobylinki 8, Kobylinki (kujawsko-pomorskie)
- PB95 – MPK Radom, ul. Wjazdowa 4, Radom (mazowieckie)
- PB95 – Woj. Stacja Pogotowia Ratunkowego, ul. Pstrowskiego 28B, Olsztyn (warmińsko-mazurskie)
- LPG – AGRO-MASZ Brzeźnik (dolnośląskie)
Diesel pod lupą, benzyna i LPG rzadziej
Bilans to 8 negatywnych próbek ON, 3 PB95 i 1 LPG. W dieslu dominowały: zaniżona temperatura zapłonu, niestabilność oksydacyjna i podwyższona siarka; w benzynie – nieprawidłowa prężność par; w LPG – kwestia zapachu. Spora część stacji przeszła retesty pozytywnie, co UOKiK zaznacza w zestawieniach.
Kary i gdzie sprawdzać wyniki
Za umyślne wprowadzenie do obrotu paliwa poniżej norm grożą kary 50–500 tys. zł (w przypadku „mienia znacznej wartości” do 1 mln zł) oraz do 3–5 lat więzienia.
Zobacz także:
- Moto Kombat. Bestune B70 kontra reszta świata!
- Jeździć, obserwować. Falownik w Priusie, wtryski w serii 3, czujnik w Leonie i lakier jak z fabryki
- Naprawy nie do naprawy. Dlaczego Volvo S40 traci moc?
Autorka/Autor: MM
Źródło zdjęcia głównego: Pixabay