Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nowy program dopłat, który ma wesprzeć przedsiębiorców planujących zakup lub leasing zeroemisyjnych ciężarówek. Maksymalna kwota wsparcia wyniesie nawet 750 tys. zł, a całkowita pula środków przeznaczonych na ten cel to aż 2 miliardy złotych.
Dopłaty do elektrycznych i wodorowych ciężarówek jeszcze przed wakacjami
Program ruszy najpóźniej do końca czerwca 2025 roku. Zgodnie z założeniami, wsparcie obejmie zakup lub leasing nowych, zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych – zarówno elektrycznych, jak i wodorowych.
Z dotacji będą mogli skorzystać przedsiębiorcy – mikro, mali, średni oraz duzi. Program przewiduje także preferencyjne zasady dla najmniejszych firm.
Nawet 750 tys. zł na jeden pojazd
Wysokość dofinansowania zależy od kategorii pojazdu oraz wielkości przedsiębiorstwa:
W przypadku pojazdów kategorii N2 (o DMC 3,5–12 ton) maksymalna kwota dopłaty wynosi 400 tys. zł.
W przypadku pojazdów kategorii N3 (powyżej 12 ton) – nawet 750 tys. zł.
Procentowy poziom dofinansowania kosztów kwalifikowanych będzie różny:
- mikro- i mali przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie do 60% kosztów,
- średni przedsiębiorcy – do 50%,
- duzi przedsiębiorcy – do 30%
W przypadku leasingu wsparcie obejmie opłatę wstępną.
2 miliardy złotych do rozdysponowania
Całkowity budżet programu wynosi 2 miliardy złotych. Środki pochodzą z funduszy zarządzanych przez NFOŚiGW i mają przyczynić się do zwiększenia liczby zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych w Polsce oraz ograniczenia emisji CO₂ w sektorze transportu.
To największy program wsparcia tego typu w kraju, skierowany bezpośrednio do branży transportowej.
Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać dopłatę?
Dofinansowanie będzie dostępne wyłącznie dla przedsiębiorców decydujących się na zakup lub leasing nowych, fabrycznie zeroemisyjnych ciężarówek – elektrycznych lub wodorowych. Pojazdy muszą spełniać określone wymagania techniczne i nie mogą być używane ani przerabiane.
W przypadku leasingu, wsparcie obejmie tylko opłatę wstępną, a nie pełne koszty użytkowania pojazdu. Program nie przewiduje dopłat do samochodów osobowych ani dostawczych – środki są zarezerwowane wyłącznie dla ciężarówek kategorii N2 i N3.
Kiedy ruszy nabór?
Dokładna data startu naboru zostanie ogłoszona wkrótce, ale według zapowiedzi NFOŚiGW program ruszy jeszcze przed końcem czerwca 2025 roku. Przedsiębiorcy zainteresowani dotacjami powinni już teraz przygotować się do aplikowania, monitorując komunikaty Funduszu. Według szacunków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska dzięki programowi uda się kupić lub wyleasingować ponad 3800 zeroemisyjnych ciężarówek.
Zobacz także:
- "Jeździć, obserwować". Kia e-Niro, BMW X5 i kultowy Fiat 126p
- "Gadżet 4.0". Symulator piłkarski, budzik na kółkach i skaner 3D
- Bateria Tesli vs. BYD – zaskakujące dane z eksperckiego raportu
Autor: MM
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash