Wypadki drogowe spadają, ale piesi i rowerzyści wciąż zagrożeni
W Polsce od 2015 do 2024 roku liczba wypadków drogowych zmniejszyła się aż o 53%. Jednak liczba wypadków z udziałem rowerzystów spadła tylko o 23%, a potrącenia pieszych na przejściach – o 39%. Skąd ta różnica? Eksperci wskazują na jeden z możliwych powodów: pogarszającą się widoczność z miejsca kierowcy w nowoczesnych samochodach.
Badania pokazują: kierowcy widzą coraz mniej
Amerykański instytut IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) opublikował alarmujące wyniki badań widoczności wokół pojazdów. Z wykorzystaniem metody Volpe Center porównano widoczność w autach z 1997 i 2023 roku – w promieniu 10 metrów wokół pojazdu, przy kącie 180° z przodu.
Wyniki? Drastyczny spadek widoczności, zwłaszcza w SUV-ach: aż o 58%. W pickupach widoczność spadła o 17%, a w tradycyjnych autach osobowych – o 8%.
SUV-y najgorsze – kierowcy mają ogromne martwe pola
Największe pogorszenie odnotowano w popularnych modelach:
Honda CR-V:
1997 r. – widoczność 68%
2022 r. – tylko 28%
Chevrolet Suburban:
2000 r. – 56%
2023 r. – 28%
Ford F-150:
1997 r. – 43%
2015 r. – 36%
Sedany wypadają znacznie lepiej:
Honda Accord: 2003 r. – 65%, 2023 r. – 60%
Toyota Camry: 2007 r. – 61%, 2023 r. – 57%
Dlaczego kierowcy widzą coraz mniej?
Przyczyn jest kilka:
- szersze słupki A (dla wytrzymałości i montażu poduszek powietrznych),
- większe lusterka – często zasłaniają pieszych na przejściu,
- wyższe i bardziej masywne maski – poprawiają wygląd i ochronę kierowcy, ale pogarszają pole widzenia,
- pionowy front – zwiększa ryzyko potrącenia.
Wszystko to sprawia, że kierowca nowoczesnego SUV-a lub pickupa często nie widzi pieszego nawet w odległości kilku metrów od pojazdu.
Wnioski: większe auta nie zawsze oznaczają większe bezpieczeństwo
Samochody rzeczywiście stają się coraz bardziej zaawansowane i bezpieczne – ale przede wszystkim dla osób w środku. W przypadku niechronionych uczestników ruchu – pieszych i rowerzystów – trend może być odwrotny. A to powinno być poważnym sygnałem alarmowym dla projektantów i producentów aut.
Czytaj także:
- Nowe przepisy w Grecji: kamper tylko na kempingu. Za dzikie parkowanie – wysoki mandat
- Najczęstsze powody oblania przeglądu. Tych usterek lepiej nie ignoruj
- 400 koni i 140 km/h na godzinę – Mistrzostwa Europy Skuterów Wodnych
Reporter: DP
Źródło: autokult.pl
Źródło zdjęcia głównego: Pixabay