Koło zapasowe czy zestaw naprawczy? Co wybrać?

Koło zapasowe
Koło zapasowe czy zestaw naprawczy?
Źródło: Pixabay

Każdy z nas może znaleźć się w sytuacji, gdy przebita opona zakłóci podróż. Co wtedy zrobić? Czy lepiej zabrać ze sobą pełnowymiarowe koło zapasowe, które zajmuje miejsce w bagażniku, czy lżejszy zestaw naprawczy? A może warto rozważyć alternatywy, jak opony run-flat? Wybór najlepszego rozwiązania zależy od kilku czynników.

Koło zapasowe – klasyczne rozwiązanie na każdą sytuację?

Pełnowymiarowe koło zapasowe pozwala na szybką wymianę uszkodzonej opony i kontynuowanie jazdy bez ograniczeń prędkości i dystansu. Jest niezastąpione przy poważnych uszkodzeniach, takich jak rozcięcie boku opony, gdy zestaw naprawczy jest niewystarczający. Minusem jest jednak to, że zajmuje dużo miejsca i może zwiększyć zużycie paliwa przez większą masę pojazdu. Dla osób często podróżujących z dużym bagażem, może to być istotna wada.

Zestaw naprawczy – kompaktowe rozwiązanie na drobne awarie

Zestaw naprawczy do opon, składający się z kompresora i płynu uszczelniającego, jest kompaktowy i niedrogi. Jest łatwy w użyciu i pozwala na szybkie usunięcie niewielkiego przebicia, umożliwiając dalszą jazdę do warsztatu. Jednak zestaw nie sprawdzi się w przypadku większych uszkodzeń, szczególnie na bokach opony. Warto również dodać, że tzw. sznurkowe systemy naprawcze są skuteczniejsze od płynu uszczelniającego. Sznury naprawcze najczęściej występują w zestawach, które oprócz samych pasków zawierają również frez do oczyszczenia otworu po przebiciu oraz szydło służące do umieszczania sznura w oponie.

Czy po użyciu zestawu naprawczego opona jest do wyrzucenia?

Po zastosowaniu zestawu naprawczego konieczna jest jazda z ograniczoną prędkością i wizyta w warsztacie. Jeśli użyto uszczelniacza na bazie lateksu (wodnego), zwykle można oczyścić oponę i naprawić ją trwale. Uszczelniacze chemiczne często trwale uszkadzają oponę, co może wymusić jej wymianę. Problem może wystąpić w zimie, , gdy samochód jest parkowany na mrozie lub podróżujemy podczas mrozu. Bagażnik w samochodzie nie jest dodatkowo ogrzewany, a właśnie tam najczęściej przewozi się zestaw naprawczy opon. Zamrożony zestaw nie zadziała, a próba rozmrożenia może długo potrwać i nie ma pewności czy po tej czynności system naprawczy wciąż będzie odpowiednio spełniał swoje funkcje.

Alternatywy: Koło dojazdowe i opony run-flat

Koło dojazdowe zajmuje mniej miejsca niż pełnowymiarowe koło zapasowe, pozwala jednak na jazdę z ograniczoną prędkością (do około 80 km/h) do najbliższego warsztatu. Może również wpływać na stabilność pojazdu. Należy jednak podkreślić, że nie stosuje się koła dojazdowego w samochodach z napędem na cztery koła.

Opony run-flat pozwalają na dalszą jazdę po przebiciu opony, dzięki wzmocnionym bokom. Są jednak droższe i wymagają systemu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).

Gdzie kupić koło zapasowe lub zestaw naprawczy?

Pełnowymiarowe koła zapasowe najlepiej kupić w autoryzowanych serwisach i salonach samochodowych, dostępne są również w specjalistycznych sklepach motoryzacyjnych oraz online. Zestawy naprawcze można znaleźć na stacjach benzynowych, w marketach motoryzacyjnych oraz sklepach internetowych. Przed zakupem warto upewnić się, że zestaw jest kompatybilny z naszymi oponami.

Podsumowanie – bezpieczeństwo przede wszystkim

Wybór między kołem zapasowym a zestawem naprawczym zależy od typu auta i charakteru podróży. Koło zapasowe lub dojazdowe to większe bezpieczeństwo przy poważnych uszkodzeniach opon, ale ich wymiana na trasie szybkiego ruchu jest ryzykowna. W takich sytuacjach najlepszym rozwiązaniem będzie usługa Assistance, którą można tanio dokupić do OC. Pamiętaj również, by regularnie sprawdzać sprawność systemu TPMS, który pomoże wcześnie wykryć problem z ciśnieniem w oponach.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości