Rewolucja w przepisach drogowych. Czego mogą spodziewać się kierowcy?
Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje nowelizację prawa o ruchu drogowym, która przyniesie istotne zmiany dla kierowców samochodów ciężarowych. Jedna z kluczowych reform zakłada możliwość wyprzedzania przez pojazdy powyżej 3,5 tony na autostradach i drogach ekspresowych o dwóch pasach ruchu – ale tylko w godzinach nocnych, od 23:00 do 5:00. Nowe regulacje mają być odpowiedzią na falę krytyki ze strony środowisk transportowych, które od dwóch lat borykają się z rygorystycznymi przepisami wprowadzonymi przez poprzedni rząd.
Nocne wyprzedzanie tylko dla wybranych pojazdów
Zmiana ma objąć pojazdy kategorii N2 i N3, czyli ciężarówki o masie powyżej 3,5 t. Od lipca 2023 r. obowiązywał je całkowity zakaz wyprzedzania na drogach ekspresowych i autostradach o dwóch pasach w jednym kierunku. Obecnie ministerstwo uznaje, że złagodzenie tego przepisu w godzinach nocnych poprawi płynność transportu i dostosuje prawo do realiów panujących na europejskich drogach.
Eksperci z MSWiA ostrzegają: „To ryzykowny krok”
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie podziela optymizmu. Wskazuje na potencjalne zagrożenia związane z nocnym wyprzedzaniem przez duże pojazdy – ograniczoną widoczność, problemy z oceną prędkości nadjeżdżających pojazdów i ryzyko kolizji. Zdaniem MSWiA mniejszy ruch w nocy nie oznacza automatycznie mniejszego zagrożenia.
Polska wzoruje się na Niemczech
Ministerstwo Infrastruktury przekonuje, że nowe przepisy wpisują się w standardy obowiązujące w innych krajach Unii Europejskiej. Przykładem są Niemcy, gdzie zakaz wyprzedzania przez ciężarówki obowiązuje tylko w określonych porach dnia i różni się w zależności od landu. Podobne podejście ma zostać wprowadzone w Polsce, choć – jak zaznaczają eksperci – na naszych drogach nie będzie możliwe elastyczne dostosowywanie organizacji ruchu za pomocą znaków. Zmiany mają bowiem charakter ustawowy.
Zmiany nie tylko dla ciężarówek
Nowelizacja prawa drogowego zawiera także szereg innych istotnych zmian. Przewidziano m.in.: - redukcję punktów karnych, - zmiany w zasadach zatrzymywania prawa jazdy, - wprowadzenie okresu próbnego dla młodych kierowców, - nowe obowiązki dla rowerzystów i użytkowników hulajnóg (np. obowiązek kasku), - zaostrzenie kar za przekroczenie prędkości.
Część przepisów ma wejść w życie po trzech miesiącach od ogłoszenia, inne – po roku.
Jakie kary za złamanie zakazu wyprzedzania?
Zgodnie z art. 92b Kodeksu wykroczeń, kierowca, który nie stosuje się do zakazu wyprzedzania, musi liczyć się z mandatem minimum 1000 zł i 8 punktami karnymi. W przypadku recydywy kara wzrasta do 2000 zł i 15 punktów karnych – co dla kierowców zawodowych może oznaczać nawet utratę prawa jazdy.
Kiedy zmiany wejdą w życie?
Ministerstwo Infrastruktury planuje skierowanie projektu do Sejmu jesienią 2025 r. Jeśli zostanie przyjęty, nocne wyprzedzanie przez ciężarówki może stać się faktem jeszcze przed końcem roku. Jednocześnie resort zapowiada dwuletni okres monitorowania skutków nowelizacji.
Czytaj także:
- Samochody autonomiczne na polskich drogach - kiedy będzie to możliwe?
- MINI Aceman w wersji S - jaki ma zasięg?
- Prawo jazdy od 17 roku życia – zmiany już niedługo
Autor: dp
Źródło: auto.dziennik.pl