Adam przygotował dla naszego gościa samochody: Toyotę Verso, Skodę Octavię oraz Volkswagena Touran.
Toyota Verso - pojemność silnika 2.0 D4D, 126 KM, auto z 2009 roku, przebieg 167 tyś. km, cena 52.600 zł, prędkość 0 - 100 – 13,5 sek., prędkość maksymalna 170 km/h, średnie spalanie 6,2 l/100 km. Toyota Verso powstała na bazie Corolli. W gamie Verso były oferowane jeszcze rodzinne wersje Yarisa i Avensisa. Ten model dostępny był w wersji pięcio i siedmioosobowej. Verso to najlepszy przykład na małą utratę wartości. W tej kategorii pokonuje nawet Volkswagena. Powód? Przede wszystkim mała awaryjność. Ciekawym rozwiązaniem tego samochodu są fotele, które chowają się w podłodze, co daje możliwość przewiezienia dużej ilości bagażu.
Większość samochodów sprzedanych w Polsce miała pod maską silniki benzynowe, ale w tym modelu dużo lepiej wypada diesel. Zawieszenie modelu Verso oparto na podzespołach Corolli. Niestety części nie są identyczne więc nie ma mowy o zamienności. Wersja wybrana przez Adama to przedstawiciel drugiej generacji, która zadebiutowała na rynku w 2004 roku.
Pod względem awaryjności Toyota Verso wypada bardzo dobrze, jak przystało na japońską produkcję. Szybko zużywają się koła dwumasowe, ale to problem większości nowoczesnych diesli oraz klocki hamulcowe. Sporym problemem może okazać się awaria wtryskiwaczy, bo regeneracją wtryskiwaczy DENSO zajmuje się niewiele firm.
Skoda Octavia - pojemność silnika 2.0 TDI, 140 KM, auto z 2009 roku, przebieg 86 tyś. km, cena 40.500 zł, prędkość 0 - 100 – 9,6 sek., prędkość maksymalna 208 km/h, średnie spalanie 6,9 l/100 km. Na samą myśl o terminie “auto funkcjonalne i niedrogie” przychodzi na myśl właśnie Skoda Octavia. Ten samochód powstał w wyniku fuzji technologii volkswagena z czeską filozofią i od razu stał się hitem. Nie dziwi więc fakt, że i nowe i używane Octavie cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Ważne jest również to, że auto mało traci na wartości i łatwo je odsprzedać.
Auto zbudowano na bazie VW Golfa, ale dzięki dużo większemu nadwoziu, bardzo często konkuruje - jak równy z równym - z autami klasy średniej.
Skoda Octavia od lat jest najlepiej sprzedającym się samochodem w Polsce. Ze względu na problemy z silnikami 2,0, lepiej szukać odmiany 1,9 TDI, oferowanej do 2009 roku.
Należy zachować czujność przy zakupie wysokoprężnej wersji 2.0. Pomimo, że ten model ma już wtrysk CommonRail, awarie wciąż się zdarzają. Elektronika i rozruszniki są wrażliwe na wilgoć. Zdarzają się wycieki ze skrzyni biegów i silnika. Pojawiają się również problemy z korozją podwozia oraz korozją silniczka wycieraczek. Często zacierają się również zawiasy w drzwiach i potrzeba dużej siły, aby je otworzyć.
Wybrany przez Adama model posiada: ABS, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby, elektryczne lusterka, immobiliser, centralny zamek, radio CD, poduszki powietrzne boczne, poduszki powietrzne kurtynowe, automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, alufelgi, halogeny, relingi.
Volkswagen Touran Cross - pojemność silnika 1.4 TSI, 140 KM, auto z 2007 roku, przebieg 91 tyś. km, cena 45.900 zł, prędkość 0 - 100 – 9,8 sek., prędkość maksymalna 200 km/h, średnie spalanie 7,4 l/100 km. Touran to mniejszy brat Volkswagena Sharana. Volkswagen wystartował z produkcją tego praktycznego minivana w 2003 roku. Auto bazuje na płycie podłogowej Golfa. Samochód w standardzie zabiera na pokład piątkę pasażerów. Dodatkowe dwa miejsca to wyposażenie opcjonalne. Podobnie jak Sharanie, najważniejsze w ofercie są silniki diesla, które stanowią lwią część sprzedaży Tourana.
Silnik 1,4 TSI nie jest najlepszym rozwiązaniem. W tej jednostce wciąż zdarzają się poważne awarie i problemy z układem rozrządu. Czasami psuje się elektronika. Zapiekają się tylne hamulce.
Auto wybrane przez Adama to wersja Cross. Nazwa może być myląca, bo próżno tu szukać napędu 4x4. Zabieg ograniczył się jedynie do kilku stylistycznych gadżetów i większego prześwitu. Wyposażenie: regulacja kierownicy, poduszki powietrzne boczne, poduszki powietrzne kurtynowe, automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, alufelgi, ksenony.
Niespodzianką Julka okazał się zupełnie nowy Chevrolet Cruze - pojemność silnika 1.4 Turbo, 140 KM, auto testowe z 2012 roku, w testowanej wersji kosztuje 65.990 zł (ceny tego samochodu zaczynają się od 51.900 zł), prędkość 0 - 100 – 9,6 sek., prędkość maksymalna 200 km/h, średnie spalanie 5,7 l/100 km.Model Cruze powstał w jednym celu: odcięcia się od niechlubnej historii zwanej Daewoo. To auto zostało zaprojektowane zupełnie od podstaw. Model Cruze jest w ofercie Chevroleta od trzech lat, ale wersję kombi pokazano dopiero w tym roku. Pojemność bagażnika to 500 litrów. Najrozsądniejszym wyborem wydaje się być odmiana z silnikiem 1,6 litra. Stara, prosta konstrukcja nie powinna sprawiać kłopotów. Można też zastanowić się na montażem instalacji gazowej. Plusem jest gwarancja, która trwa dwa lata bez limitu kilometrów lub 3 lata do 100 tysięcy km. Producent przewiduje wykonywanie przeglądów co 15 tysięcy km, a więc dość często jak na tak nowoczesny samochód. Przestronność wnętrza tego modelu jest bardzo dobra. Przeszkadza za to skokowa regulacja oparcia przednich foteli oraz głośno pracujące zawieszenie.