25 lat od końca produkcji Fiata 126p
Pierwsze egzemplarze Fiata 126p zjechały z linii produkcyjnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej w 1973 roku. Produkcja kultowego modelu trwała 27 lat i zakończyła się w 2000 r. Łącznie powstało ponad 3,3 mln egzemplarzy. Dziś Fiat 126p pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów w historii Polski. Według danych CARFAX, w krajowej bazie widnieje ponad 7,7 tys. zarejestrowanych „Maluchów”, a najstarszy z nich pochodzi z pierwszego roku produkcji.
Od auta dla mas do dobra kolekcjonerskiego
W latach 70. Fiat 126p kosztował 69 tys. zł, co odpowiadało równowartości 20–30 średnich pensji. Choć miał być samochodem dostępnym dla „statystycznego Kowalskiego”, rzeczywistość PRL była brutalna - do zakupu potrzebny był nie tylko kapitał, ale również talon lub przedpłata.
Ograniczona podaż sprawiała, że na giełdach nowego Malucha można było sprzedać nawet za dwukrotność ceny katalogowej. Dziś, po latach, model ten przeszedł spektakularną transformację.
– Przemiana Fiata 126p z taniego środka transportu w pełnoprawnego „youngtimera” i dobro inwestycyjne ma głównie podłoże sentymentalne. Coraz częstsze wpisy do rejestru pojazdów zabytkowych pokazują, jak bardzo zmienia się podejście właścicieli – mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska.
Ile kosztuje Fiat 126p w 2025 roku?
Ceny Fiata 126p systematycznie rosną. Na popularnych portalach ogłoszeniowych sprawne, jeżdżące egzemplarze w dobrym stanie technicznym wyceniane są dziś na 15–25 tys. zł. Najlepiej zachowane auta, z niskim przebiegiem i udokumentowaną historią, osiągają nawet 50 tys. zł.
Dla porównania, brytyjski serwis The Classic Valuer wycenia średnią wartość Malucha na 6,3 tys. funtów, czyli około 30 tys. zł. Na niemieckim portalu mobile.de ceny zaczynają się od 2 tys. euro za egzemplarze wymagające renowacji i sięgają nawet 8 tys. euro (ok. 34 tys. zł) za auta w bardzo dobrym stanie.
Rekord należy jednak do egzemplarza podarowanego aktorowi Tomowi Hanksowi przez mieszkańców Bielska-Białej. Po gruntownej renowacji samochód trafił do USA i został sprzedany za 83,5 tys. dolarów — ponad 300 tys. zł.
Dane CARFAX: Maluch wciąż w dobrych rękach
Z danych CARFAX wynika, że aż 22 proc. Fiatów 126p w Polsce nadal znajduje się w rękach pierwszych właścicieli. Statystyczny „Maluch” ma dziś 34 lata i deklarowany przebieg około 62 tys. km - choć w praktyce wartości te mogą być zaniżone ze względu na liczniki wyskalowane jedynie do 99,9 tys. km. Ciekawostką jest również fakt, że tylko 2 proc. zarejestrowanych egzemplarzy miało w swojej historii odnotowany wypadek.
Nowy Fiat 126p? Projekt rozpalił wyobraźnię
Sentyment do Malucha podsyciło włoskie studio designerskie MA-DE, które w 2020 r. zaprezentowało koncepcyjny projekt 126 Vision. Nowoczesna interpretacja kultowego modelu nawiązywała stylistycznie do oryginału, jednocześnie oferując współczesne rozwiązania techniczne. Projekt szybko zdobył popularność wśród fanów modelu, jednak wówczas Fiat nie zdecydował się na jego wdrożenie - firma znajdowała się w trakcie przygotowań do wejścia w struktury koncernu Stellantis.
Czy Fiat 126p może wrócić do produkcji?
Dziś temat powrotu Malucha pojawia się częściej niż kiedykolwiek. Wszystko za sprawą planowanej klasy miejskich pojazdów o długości do 3,5 m, które mogłyby być objęte łagodniejszymi regulacjami w zakresie bezpieczeństwa i emisji. Taki model mógłby kosztować mniej niż 15 tys. euro i bazować na prostych rozwiązaniach technicznych. To właśnie w tym segmencie teoretycznie mógłby odnaleźć się nowy Fiat 126p. Na razie jednak producent nie podjął żadnych oficjalnych kroków, które wskazywałyby na realne plany wskrzeszenia kultowego modelu.
Zobacz także:
- Ciekawe przepisy obowiązujące na amerykańskich drogach
- Uwaga na drogowców w pracy – specjalna kampania na A2
- Auta na zagranicznych rejestracjach a wypadki w Polsce
Źródło: motoryzacja.interia.pl
Źródło zdjęcia głównego: Pixabay