Decyzja parlamentu: koniec ZFE
28 maja 2025 roku francuskie Zgromadzenie Narodowe przegłosowało zniesienie stref niskiej emisji (Zones à Faibles Émissions - ZFE) stosunkiem głosów 98 do 51.Strefy te, wprowadzone w 2019 roku, miały na celu ograniczenie ruchu pojazdów emitujących duże ilości zanieczyszczeń w centrach miast.Wymagały one od kierowców posiadania specjalnych winiet Crit'Air, klasyfikujących pojazdy według poziomu emisji.Za naruszenie przepisów groziły mandaty w wysokości 135 euro.
Społeczne i polityczne kontrowersje wokół stref
Decyzja o zniesieniu ZFE spotkała się z mieszanymi reakcjami. Z jednej strony, wielu mieszkańców, zwłaszcza z niższych warstw społecznych, skarżyło się na dyskryminacyjny charakter stref, które ograniczały ich mobilność ze względu na posiadanie starszych pojazdów. Z drugiej strony, organizacje ekologiczne i niektóre partie polityczne ostrzegają, że zniesienie ZFE może prowadzić do pogorszenia jakości powietrza i wzrostu liczby chorób związanych z zanieczyszczeniem.
Wpływ na politykę ekologiczną i zdrowie publiczne
Minister ds. transformacji ekologicznej, Agnès Pannier-Runacher, wyraziła zaniepokojenie decyzją parlamentu, przypominając, że zanieczyszczenie powietrza jest odpowiedzialne za około 40 000 przedwczesnych zgonów rocznie we Francji. Zniesienie ZFE może również wpłynąć na zobowiązania Francji wobec Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska, co może skutkować koniecznością zwrotu części funduszy unijnych przeznaczonych na realizację tych celów.
Choć decyzja parlamentu jest znacząca, proces legislacyjny nie jest jeszcze zakończony. Ustawa musi zostać zatwierdzona przez Senat i może być przedmiotem kontroli konstytucyjnej. Tymczasem inne kraje europejskie, w tym Polska, obserwują rozwój sytuacji we Francji, co może wpłynąć na ich własne decyzje dotyczące wprowadzenia lub utrzymania stref niskiej emisji.
Źródło: autoblog.pl
Źródło zdjęcia głównego: Pixabay