Samochody, które interesują Sławomira to: Smart Forfour, Chrysler PT Cruiser oraz Honda Jazz.
Smart Forfour - rok produkcji 2005; przebieg 147 tys. km; silnik 1.1 benzyna; moc 75 KM; skrzynia biegów: automatyczna; średnie spalanie 5,3 l na 100 km; pojemności bagażnika 202-270 l; cena 12,5 tys.
Smart Forfour produkowany był od 2004 do 2006, a następnie jego produkcja została wznowiona w 2014 roku. Samochód należy do segmentu B, obecnie na rynku mamy do czynienia z II generacją tego auta. Forfour, jak nazwa wskazuje, miał być zdolny do transportu czterech osób, w przeciwieństwie do Fortwo nie zrobił furory na rynku, o czym świadczy długość produkcji. Pierwsza generacja modelu była owocem współpracy marki z Mitsubishi, druga natomiast, wznowiona po ośmiu latach, to efekt współpracy Smarta z Renault. Forfour występował z silnikami Diesla jak i benzynowymi (najlepszy to 1.3 o mocy 95 KM). Generalnie wszystkie silniki występowały z pięciobiegowymi, ręcznymi skrzyniami. Alternatywą była zautomatyzowana przekładnia Softouch z sześcioma biegami. Dzięki temu, że Smart jest bliźniaczym modelem Colta, ceny części nie są aż tak kosmiczne jakby mogło się wydawać. Problemy robią się w momencie, kiedy chcemy wymienić elementy nadwozia, ponieważ Smart zastosował do ich wykonania tworzywa sztuczne zamiast stali. Niestety nikt na rynku nie zajął się produkcją zamienników, co sprawia, że plastikowy błotnik kosztuje średnio 700 zł. Jeśli chodzi o usterkowość tego pojazdu, są to stosunkowo drobne problemy, między innymi odpadający fotel kierowcy czy chociażby uszkodzenia podwozia, co spowodowane jestem bardzo małym prześwitem. Awarie skrzyni automatycznej tez potrafią przyprawić o ból głowy. Samochód dość ciekawie wyposażony jak na małe miejskie auto.
Chrysler PT Cruiser - rok produkcji 2005; przebieg 41 tys. km; silnik 2.4 benzyna; moc 152 KM; automatyczna skrzynia biegów; maksymalny moment obrotowy 220 Nm; średnie spalanie 10,3 l na 100 km; pojemność bagażnika 520-2150 l; cena: 12 tys.
Auto należy do segmentu C. Produkowane od roku 2000 do 2010 w Meksyku i USA. Jest to jeden z prekursorów retrostylingu, którego celem było nawiązanie do aut z lat 30. Chrysler występuje w dwóch wariantach nadwozia: hatchback oraz cabrio, które dostępne jest na rynku od 2005 roku. W 2001 PT Crusier został wybrany samochodem roku Ameryki Północnej, co było dużym sukcesem koncernu Chrysler. W 2006 roku auto przeszło drobny facelifting. Samochód produkowany z silnikami benzynowymi jak i Diesla. Głównym problem jednostki benzynowej jest duże spalanie wynoszące ok. 15 l, o niemal połowę więcej niż deklaruje producent. Usterkowość PT Cruisera przez 13 lat produkcji zdobyła taką "sławę", że auto prawie w każdym rankingu zajmuje czołową pozycję wśród najbardziej awaryjnych aut. W rzeczywistości auto nie jest aż nieudane jak ukazują to serwisy motoryzacyjne - ma także dużo zwolenników. Do charakterystycznych wad należą: szybko zużywające się łożyska kół i końcówki drążków kierowniczych, korozja układu wydechowego, awarie pompy wspomagania, problemy ze stacyjkami (mechanizm blokuje kluczyk po wyłączeniu silnika). Na szczęście części zamienne są ogólnie dostępne i nie kosztują krocie.
Honda Jazz – rok produkcji 2003; silnik 1.4 benzyna; moc 83 KM; maksymalny moment obrotowy 119 Nm; średnie spalanie według oficjalnych danych 5,8 l benzyny na 100 km; przebieg 188 tys. km; bagażnik o pojemności 380 l; skrzynia manualna; cena 13900 zł.
Pojazd należy do segmentu B, prezentowana generacja produkowana była od 2002 do 2008n r. W aucie znajduje się klimatyzacja, ASR (system kontroli trakcji) i wiele ciekawych rozwiązań zastosowanych przez producenta, np. system składania kanapy z tyłu (magic seats). W Hondzie montowano silniki benzynowe o pojemności 1.2 o mocy 78 KM oraz 1.4 o mocy 83 KM - nasz Jazz wyposażony jest właśnie w tę drugą jednostkę. Oferowane było również z silnikami 1.5 w dwóch wersjach mocy, jednak nie były one zbyt popularne w Europie. Największym problem tego auta jest korozja. Do wad możemy zaliczyć system poduszek powietrznych czy tez problemy z przełącznikiem świateł (były akcje naprawcze). Przed zakupem Hondy w wersji z bezstopniową przekładnią należy się zastanowić, czy stać nas na serwis skrzyni, który czasami jest bardzo drogi, a w skrajnych przypadkach jednym rozwiązaniem jest jej wymiana na nową. Części (oryginały i zamienniki) są dostępne bez większych problemów, kłopoty możemy mieć jedynie w przypadku awarii sprężarki klimatyzacji.
Niespodzianką Adama okazał się Mercedes W124 300 CE-24 – rok produkcji 1991; przebieg: 347 tys. km; silnik 3.0; moc 220 KM; automatyczna skrzynia biegów; maksymalny moment obrotowy 265 Nm; średnie spalanie 10,8 l na 100 km; bagażnik o pojemności 530 l; cena: 17000 zł
Mercedes W124 to następca W123, produkowany był w latach 1984-1997. Auto występowało w pięciu wersjach nadwozia: sedan, kombi, coupe, cabrio, limousine, a także jako podwozie pod zabudowę, służące do produkcji karetek pogotowia czy też karawanów pogrzebowych. Samochód zaprojektował słynny szef stylistów Mercedesa Włoch Bruno Sacco. W124 słynie z tego, że wszystko w nimi jest rozbieralne na najdrobniejsze elementy, co pozwala wymienić tylko daną konkretną część, a nie cały podzespół. Dzięki zastosowaniu tak genialnych rozwiązań zyskało ono dużą popularność wśród taksówkarzy, którzy robią dziesiątki tysięcy kilometrów rocznie - cały czas na ulicach miast możemy dostrzec 20-letnie auta w świetnej kondycji. Na ponadczasowość tego Mercedesa wpływ miała też bardzo bogata gama silników, które wytrzymują milionowe przebiegi, zarówno benzynowe jak i Diesla. W 1993 roku auto przeszło drobny facelifting (przednie reflektory, kierunkowskazy i maska, oba zderzaki oraz tylne lampy i klapa bagażnika, z wyjątkiem wersji kombi). Jeśli chodzi o usterki i wady. akurat temu modelowi nie można zarzucić zbyt wiele - do najbardziej znanych należą: korozja, mechaniczny wtrysk, elektropneumatyczny centralny zamek, nieszczelne szyberdachy. W pierwszych latach produkcji tylko najbogatszych było stać na dobrze wyposażone wersje, natomiast w kolejnych latach standard podniósł się zdecydowanie. Dobrze utrzymane egzemplarze mogą być dobrą inwestycją na przyszłość.
Za pomoc w realizacji odcinka dziękujemy:
Urząd Miasta Łodzi
https://pl-pl.facebook.com/pages/Urz%C4%85d-Miasta-%C5%81odzi/138801322855398
Centrum Handlowe MANUFAKTURA
https://www.facebook.com/ManufakturaLodz