Bohater chciał obejrzeć następujące modele: Kia Sportage, Dacia Duster, Ford Kuga.
Kia Sportage III, silnik wysokoprężny 1.7, 115 KM, 260 NM, manualna skrzynia biegów, samochód z 2010 roku, 67 tys. km. przebiegu, cena: 55.900 zł., średnie spalanie: 5,2l ON na 100km, bagażnik 565 litrów, osiągi 0-100 km/h: 12,3 s., prędkość maksymalna: 173 km/h.
Kia Sportage trzeciej generacji to auto bardzo lubiane przez Polaków. Samochód zadebiutował w 2010 roku i podbił serca kupujących do tego stopnia, że koreański koncern nie nadążał z produkcją modelu. W 2013 roku auto przeszło face-lifting, zastosowano nowe przednie światła oraz atrapę chłodnicy. Sportage zdecydowanie zmienił na plus postrzeganie koreańskiej marki w Europie. Największą zaletą samochodu jest bez wątpienia jego wnętrze. Producent zadbał o wysoką jakość użytych materiałów. Fotele są bardzo wygodne i trwałe, co przy pokonywaniu dużych odległości może mieć niebagatelne znaczenie. Warto zwrócić uwagę na sporej wielkości bagażnik, tu Sportage znokautował konkurencję. 565 litrów zadowoli nawet najbardziej wybrednych właścicieli. W Polsce, Kia oferowała wysokoprężne silniki o pojemności 1.7 litra, dostępne w kraju są również wersje 2.0 i pochodzą one z importu. Zdecydowana większość egzemplarzy została wyposażona w czujniki parkowania z przodu i z tyłu z wyświetlaczem między zegarami. Duża liczba części dostępna jest tylko w ASO (np. amortyzatory) przez co KIA nie należy do najtańszych aut w eksploatacji. Do najczęściej występujących usterek w tym modelu należą: awarie zawieszenia (łączniki stabilizatorów, końcówki drążków), oryginalne tarcze hamulcowe potrafią się zużyć po 30 tys. kilometrów, występujące zgrzyty w skrzyni biegów, trzeszcząca tapicerka oraz niska trwałość mechanizmu foteli (aby ją zlikwidować należy dokręcić poluzowane blokady).
Dacia Duster, silnik wysokoprężny 1.5, 90 KM, 240 NM, manualna skrzynia biegów, samochód z 2013 roku, 36 tys. km. przebiegu, cena: 48 tys. zł., średnie spalanie: 5,3l ON na 100 km, bagażnik 475 litrów, osiągi 0-100 km/h: 11,8 s., prędkość maksymalna: 171 km/h.
Dacia Duster to auto, które na rynku zadebiutowało w 2010 roku. Prezentowany samochód jest po face-liftingu. Producent wyposażył je w nowe reflektory oraz atrapę chłodnicy. Model ten jest pierwszym w historii SUV-em rumuńskiego koncernu. Samochód został zbudowany na płycie podłogowej Reanult Clio, powiększono jednak rozstaw osi. Dzięki temu zaoszczędzono na kosztach produkcji. W Dacii zastosowano napęd 4x4, ten sam, który montowany jest w Nissanie Qashqaiu. Duster oferowany jest niemal na każdym kontynencie świata. W Azji, Afryce i Ameryce Południowej samochód oferowany jest z logo Reanult i bogatszym wyposażeniem. Duster to auto, które odniosło duży sukces na rynku motoryzacyjnym, przyciągając klientów niską ceną. W 2014 roku Dacia zajęła 10. miejsce w rankingu najlepiej sprzedających się aut w Polsce – 6268 sztuk. Prezentowany model został wyposażony w: manualną klimatyzację, elektryczne lusterka, relingi dachowe, światła przeciwmgielne, asystent parkowania nawigację, zestaw głośnomówiący, ASR, łącze USB, ABS, fabryczne alufelgi, komputer pokładowy i ESP. Do najczęstszych usterek należą: korozja na tylnych błotnikach i pod uszczelkami drzwi, fabrycznie nierówno polakierowane elementy, samoczynnie pękająca przednia szyba, awarie wskaźnika poziomu paliwa, przedwcześnie uszkodzone manszety przegubów.
Ford Kuga, silnik wysokoprężny 2.0, 140 KM, 320 NM, automatyczna skrzynia biegów, samochód z 2009 roku, 60 tys. km. przebiegu, cena: 53 tys. zł., średnie spalanie: 6,1l ON na 100 km, bagażnik 360 litrów, osiągi 0-100 km/h: 10,6 s., prędkość maksymalna: 180 km/h.
Ford Kuga to samochód, który w produkcji pojawił się w 2008 roku. Ford, tak jak większość europejskich producentów, przespał modę na SUV-y i relatywnie późno włączył go do swojej oferty. Kuga nigdy nie podbiła polskiego rynku. Wszystko za sprawą wysokiej ceny podstawowej wersji wyposażeniowej, która zaczynała się od 100 tysięcy złotych. To dużo, biorąc pod uwagę auta oferowane przez konkurencję w segmencie małych SUV-ów. Model ten był produkowany przede wszystkim z silnikami diesla. 200 konny turbo benzynowy silnik o pojemności 2,5 litra konstrukcji Volvo, był jedynym dostępnym w ofercie. W środku warto zwrócić uwagę na jakość użytych materiałów, która jest bardzo dobra. Wiele elementów „przełożono” z C-Maxa. Zaletą jest również podgrzewana przednia szyba. Największą wadą Kugi, jest ciasne wnętrze oraz bardzo mały bagażnik. 360 litrów to zdecydowanie za mało jak na auto tej klasy. Samochód został wyposażony w: tempomat, ABS, automatyczną klimatyzację, wielofunkcyjną kierownicę, półskórzane fotele, ksenonowe światła, ESP, komputer pokładowy, napęd 4x4, ASR, fabryczne alufelgi i elektryczne lusterka. Do najczęstszych usterek należą: awarie tylnych łączników (koszt to 320 zł dostępne tylko w ASO), zapchane filtry cząstek stałych, akcja serwisowa na podgrzewane dysze spryskiwaczy (koszt wymiany 110 zł), szybkie wycieranie się sztucznej skóry na kierownicy i mieszku zmiany biegów.
Adam Kornacki przygotował niespodziankę którą okazało się:
BMW X3, silnik wysokoprężny 2.0, 177 KM, 350 NM, automatyczna skrzynia biegów, samochód z 2008 roku, 189 tys. km. przebiegu, cena: 52.900 zł., średnie spalanie: 7,2l ON na 100 km., bagażnik 480 litrów, osiągi 0-100 km/h: 8,9 s., prędkość maksymalna: 206 km/h.
BMW X3 na rynku pojawiła się w 2003 roku. W 2006 przeszła face-lifting, producent wprowadził do oferty więcej silników diesla, które zostały wyposażone w filtr cząstek stałych. X3 to drugi SUV w historii marki, pierwszym była X5. BMW X3 to auto, które świetnie się prowadzi. Wszystko za sprawą bardzo dobrze pracującego zawieszenia, które wyśmienicie radzi sobie z pokonywaniem polskich dróg. W środku producent zadbał o najwyższą jakość materiałów wykończeniowych. Nic nie skrzypi, ani rypi, wszystko jest harmonijnie zespolone i odpowiednio umiejscowione. Obsługa deski rozdzielczej jest prosta i intuicyjna. Na uwagę zasługuje również bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Auto zostało wyposażone w stały napęd 4x4, dzięki temu poradzi sobie również w trudniejszych warunkach. System xDrive posiada międzyosiowe sprzęgło wielopłytkowe. Sterowane jest elektronicznie przez co proporcje przekazywane są 40:60, a w przypadku problemów z przyczepnością 100% przekazywane jest na jedną oś. Prezentowany model został wyposażony w: ESP, automatyczną skrzynię biegów, wielofunkcyjną skórzaną kierownicę, automatyczną klimatyzację, lampy ksenonowe, elektryczne szyby i lusterka, 8 poduszek powietrznych, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz tempomat. Do najczęściej występujących usterek w tym samochodzie należą: rozszczelnienie klap w kolektorze ssącym, awarie rozrządu w silnikach diesla i skrzyni rozdzielczych, problemy z czujnikami parkowania.