Adam przygotował dla naszego gościa trzy samochody: Infiniti G35, Volkswagen Phaeton oraz Mercedes S klasa S350.
Infiniti G35 – pojemność silnika 3.5, 306 KM, rok produkcji 2007, przebieg 84 tys. km, cena 59.900 zł. Pierwsze Infiniti G było de facto Nissanem Primerą P10 i poza znaczkami i wyposażeniem niewiele się od niego różniło. Pierwsze modele miały silnik czterocylindrowy, później pojawiło się V6. Od końca 2007 roku do dzisiaj, samochody te produkowane są z silnikiem 3,7 litra. Jest to czwarta generacja tego samochodu. Proponowany przez Adama model ma brata bliźniaka w Japonii – nazywa się Nissan Skyline. Najczęstsze awarie w tym samochodzie to: olej w skrzyni (należy kontrolować poziom i uzupełniać); tarcze hamulcowe; hamulce (w wersji europejskiej stosuje się głównie te od nowszych modeli); nawigacje i system radiowy często nie działają sprawnie; przestrojenie radia może skończyć się spaleniem; lampy - ksenony nie mają spryskiwaczy, co jest niezgodne z Prawem o ruchu drogowym w Polsce, samochód ma symetryczne światła (w Europie są stosowane asymetryczne); nie ma możliwości założenia instalacji gazowej, a auta te sporo palą – nawet 15 – 18 l/100; starsze modele mają zwykłe amortyzatory bez pneumatyki; co 15 tys. km obowiązkowa wymiana oleju i filtrów.
Przykładowe ceny części w autoryzowanych serwisach: klocki przód – 400 zł, tarcza – 400 zł, zawias, łączniki stabilizatora – 120 zł. Dla porównania np. używane łączniki – 120 zł sztuka, czyli tyle co w ASO. Wybrany przez nas model ma w wyposażeniu m. in.: automatyczną skrzynię biegów, czarną skórzaną tapicerkę, elektrycznie sterowane przednie fotele, podgrzewane przednie fotele, pamięć 2 ustawień fotela kierowcy, nawigację, automatyczną dwustrefową klimatyzację, radio CD, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, łopatki do sterowania skrzynią biegów, komputer pokładowy, elektrycznie sterowany szyberdach, podgrzewaną przednią i tylną szybę, możliwość zaprogramowania otwierania 3 bram, kompas w lusterku, AUX, podłokietnik, zmieniarkę CD, airbag, zegarek klasyczny, system nagłośnienia BOSE.
VW Phaeton – pojemność silnika 5.0 TDI, V 10, 313 KM, auto z 2004 roku, przebieg 138 tys. km, cena 55.900 zł, prędkość 0 - 100 - 7,7 sek., prędkość maksymalna 250 km/h, średnie spalanie 8 l/100 km, napęd 4x4. Volkswagen w wersji luksusowej, niestety w Europie w ogóle się nie sprzedaje. VW Phaetona przed śmiercią naturalną uratowały Chiny, gdzie sprzedaje się całkiem nieźle. Face – lifting auta prezentowano po raz pierwszy właśnie na targach w Chinach. Najmocniejszą stroną tego modelu jest klimatyzacja. Plotka głosi, że Ferdinand Piech (od 2002 roku prezes rady nadzorczej Volkswagen AG) ma problemy z zatokami, dlatego też projektowano ten model pod jego preferencje. Minusy: VW Phaetona można kupić tanio, ale niestety jest bardzo drogi w utrzymaniu; psują się silniki – występują problemy z kompresją – naprawa kosztuje kilkadziesiąt tysięcy złotych (!); poza tym naprawa VW Phaetona wymaga serwisu ze specjalnym zestawem (np. do wyjęcia silnika potrzebny jest specjalny podnośnik). Często się zdarza, że elektronika, alternator oraz sterowniki odmawiają posłuszeństwa i są bardzo drogie. Wyposażenie naszego egzemplarza (według ogłoszenia jest to full wersja): 12 x poduszka powietrzna, aktywne pasy bezpieczeństwa, lodówka w schowku pasażera, nawigacja, alufelgi 18' z bardzo dobrymi oponami, pełna, automatyczna regulacja przednich foteli, radio CD z pełnym zestawem głośników, lampy bi – xenon, skórzana tapicerka, wentylowane i podgrzewane fotele.
Mercedes S klasa S350 – pojemność silnika 3,7, benzyna, 245 KM, auto z 2004 roku, przebieg 222 tys. km, prędkość maksymalna – 246 km/h, prędkość 0–100 km/h - 7,6 sek., średnie spalanie 11,1 l/100 km, cena 54.900 zł. Wybrany przez Adama samochód ma silnik V6.
Najczęstsze usterki: awarie automatycznych skrzyń biegów – naprawa to jakieś 10 tys. zł (!); problemy z korozją; awarie cewek zapłonowych; w przypadku diesli padają turbiny i rozciąga się łańcuch rozrządu (aby go wymienić trzeba wyjąć silnik, co zwiększa cenę). Jednak najwięcej problemów sprawia pneumatyczne zawieszenie Airmatic, gdzie uszkodzeniu ulega pompa hydrauliczna i pojawiają się nieszczelności, przez co auto po prostu osiada, a wtedy trzeba skorzystać z lawety. Koszt wymiany miechów, zwanych też amortyzatorami (zastępują amortyzatory i sprężyny) to jakieś 10 tys. zł za komplet, można też zregenerować całość za 6 tys. zł. Odradzamy wybór egzemplarzy z opcjonalnym systemem Active Body Control (system, który sam przestawia zawieszenie stosownie do warunków jazdy), w którym często dochodzi do uszkodzenia pompy i hydraulicznych cylindrów amortyzujących, co generuje dodatkowe koszty. Kolejnym, częstym problemem jest pompa wspomagania kierownicy, która dość często się psuje, a także uciążliwa jest elektryka (problemy z systemem GPS i odtwarzaczem CD przy niskich temperaturach, usterki asystenta parkowania, defekt czujników ESP oraz awarie alternatora).
Wybrany przez nas model posiada: czujnik deszczu, czujniki cofania, elektryczne lusterka i szyby, immobiliser, komputer, ksenony, podgrzewane fotele, regulowaną wysokość podwozia, skórzaną tapicerkę, nawigację, szyberdach, tempomat, elektryczne fotele, dvd, regulację wysokości fotela, klimatronik.
Niespodzianką Julka okazał się Jaguar XJR – pojemność 4,2, V8, 400 KM, auto z 2004 roku, przebieg 139 tys. km, cena 55.900 zł, prędkość maksymalna 250 km/h, 0 – 100 - 5,3 sek., średnie spalanie 12,3 l/100 km. Naszym skromnym zdaniem jest to najfajniejsza limuzyna w tym zestawieniu, w dodatku usportowiona. Auto w większości wykonane jest z aluminium, które łączone jest przy pomocy nitów. Dzięki temu możemy mieć pewność, że kupujemy auto bezwypadkowe, gdyż naprawa jest po prostu nieopłacalna. Przy naprawie trzeba znaleźć konkretny element (wśród części używanych jest niska podaż i bardzo wysokie ceny) oraz mieć sprawdzonego i zdolnego blacharza, który dorobi nity i odpowiednio wszystko połączy. Samochód ma silnik V8 4,2 wsparty w tym wypadku kompresorem – to dość wytrzymała konstrukcja. Starsze wersje tego motoru dość często niedomagały (główne problemy to panewki i napinacze łańcucha rozrządu). Najczęstsze awarie: automatyczna skrzynia biegów, co ciekawe nie jest ona brytyjska, tylko niemiecka (ZF) – naprawa w ASO przekroczy połowę wartości auta, poza autoryzowanym serwisem zapłacimy od 5 do 10 tys. zł w zależności od zniszczeń. Elektryka jest sporym problemem w tym aucie – co prawda bardzo się nie psuje, ale brak jest zamienników, a w ASO ceny są dość wysokie; drogie w naprawie jest także pneumatyczne zawieszenie - amortyzatory zwykle wytrzymują 150 tys. km (koszt jednego to jakieś 3,5 tys. zł – są dostępne tylko w ASO); parują reflektory (dostępne tylko w autoryzowanych serwisach - od 3 do 5 tys. zł). Wyposażenie wybranego przez nas egzemplarza: czujniki cofania, elektryczne lusterka i szyby, immobiliser, klimatyzacja, komputer, ksenony, podgrzewane fotele, radio/CD, skórzana tapicerka, nawigacja, szyberdach, tempomat, światła przeciwmgielne, elektryczne fotele, DVD, tapicerka Premium, regulacja wysokości fotela.