Pierwsza seria “Duda kontra Szafrański” to kontynuacja znakomicie przyjętej przez widzów TVN Turbo programów, w których czterokrotnie rywalizowali ze sobą Adam Klimek i Grzegorz Duda. Jako że pierwszy z wymienionych postanowił zająć się innym projektem, czyli własnym “Samochodem marzeń”, jego miejsce zajął znany z “Wojen samochodowych” i “ABC motoryzacji” Przemek Szafrański. Obaj panowie umówili się, że zbudują pojazdy terenowe. Grzesiek wybrał bazę w postaci klasycznej Toyoty Land Cruiser, którą doposażył w silnik V8 pochodzący z Lexusa, natomiast Przemek sięgnął po swojego ulubionego GAZa-69 w wersji “Komandorka” (czterodrzwiowej), pod maskę którego trafił poczciwy silnik 1.9 TDI z Volkswagena.Liczba ponad 142 tysięcy oddanych głosów jest rekordowa w historii programu (biorąc pod uwagę również cztery sezony, w których rywalizowali Adam Klimek i Grzegorz Duda). Poprzedni rekord (ustanowiony w czwartej serii “Klimek kontra Duda”) wynosił niespełna 100 tysięcy głosów.
Tradycja rywalizacji pomiędzy ekspertami TVN Turbo rozpoczęła się programem “Klimek kontra Duda”. W pierwszej serii, w której panowie po autorsku przerabiali Mini Coopery, padł niespodziewany, zaskakujący dla wszystkich remis. Drugą serię, w której motyw przewodni stanowiła realizacja marzeń o polskiej motoryzacji, wygrał Grzegorz Duda, konstruując Fiata 125 p w wersji coupe, który pokonał Poloneza Analoga stosunkiem 60:40. W trzecim sezonie triumfował Adam Klimek, którego projekt hot roda pick-upa z paką wyłożoną drewnem i stylowymi dodatkami nawiązującymi do klasycznej motoryzacji z USA bardziej przypadł do gustu widzów niż replika AC Cobry autorstwa jego rywala. Czwarta seria, w której panowie budowali kampery na bazie Mercedesów Sprinterów, zakończyła się zwycięstwem Grzegorza Dudy.